Ми вирішили проаналізувати тендери, що проводять місцеві органи самоврядування і з’ясувати, яку максимальну суму виділяли з бюджету на будівництво/реконструкцію/благоустрій кладовищ. Найбільші суми були зафіксовані у Бару, Вінниці та Ладижині. Цікаво, що учасники “кладовищних” тендерів або пов’язані між собою, або мають кримінальний шлейф.
Бар: виконавці без спецтехніки та з кримінальним шлейфом
У квітні 2020 року Барська міська рада провела тендер щодо реконструкції та розширення кладовища площею 10,75 гектарів на околицях села Гайове. Початкова ціна була майже мільйон доларів – 25 463 693 гривень. З семи учасників найнижчу суму запропонувало підприємство з Житомира ТОВ «Уютспецбуд» – 15 220 000 гривень. Пропозицію від цієї фірми було відхилено через порушення ряду тендерних умов. А ось фірма-переможець згідно з поданими документами не має ані власних приміщень, ані власної техніки. Вся техніка згідно з документами на сайті Прозорро буде взята в оренду, зокрема, у вінницької фірми “Відродження”.
Цікаво, що в рамках кримінального провадження на все майно ТОВ “Відродження” було накладено арешт ще у 2012 році, який було знято лише у грудні минулого року. Суди досі тривають. Зокрема, в ухвалі Вінницького міського суду від 12 грудня 2019 року йдеться про судову тяжбу між власниками підприємства та “рейдерське захоплення” активів підприємства.
Барська міська рада надала відповідь на запит, що наявне кладовище уже заповнене, а документація була виготовлена ще у 2017 році:
“В 2017 році була затверджена, згідно з чинним законодавством, містобудівна документація на основі якої розроблено проектно-кошторисну документацію для проведення реконструкції та розширення кладовища на території Гаївської сільської ради з виділенням черг будівництва на суму 26 129 591 гривень. На сьогодні діюче кладовище заповнено орієнтовно на 98%. Поховання здійснювалися на вільних, незадіяних площах (фактично вздовж проїздів та алей), тому що місця відведені для поховань закінчилися»
Вінниця: 2,8 мільйони доларів у міське кладовище
Три роки тому, коли місцева влада силами, так званих «тітушок», перемогла протестний рух місцевих мешканців, біля Сабарова почали будувати четверте міське кладовище. Право на будівництво, після проведення тендеру, отримало підприємство ТОВ «Шляхбуд».
Цікаво, що частину техніки для будівництва дороги Анна Погосян позичила у комунального підприємства тієї ж Ладижинської міської ради, яка замовила їй будівництво дороги.
А сам тендер на будівництво дороги розіграли між собою дві сусідки.